Echo serca
przezklatkowe

Badanie pozwala przedstawić na ekranie monitora obraz serca i naczyń krwionośnych uzyskany za pomocą ultradźwięków.

Zapisz się teraz

Echo serca przezklatkowe – cel badania

Echo serca przezklatkowe wykonuje się dla oceny morfologii serca, czyli jego obrazu anatomicznego, a także w celu oceny jego pracy.

Badanie to jest podstawowym badaniem w diagnozowaniu i monitorowaniu przebiegu wielu chorób serca: wad wrodzonych i nabytych, niewydolności serca, kardiomiopatii, nadciśnienia tętniczego (ocena powikłań), nadciśnienia płucnego, chorób dotyczących aorty, choroby wieńcowej, u chorych po zawale serca i w wielu innych schorzeniach.

Wskazaniem do badania jest także diagnostyka: szmerów serca, duszności, bólów w klatce piersiowej, omdleń, oraz monitorowanie serca w trakcie leczenia chemio- i radioterapią w celu uniknięcia lub szybkiego wykrycia powikłań.

Przygotowanie do badania

Do badania nie jest potrzebne szczególne przygotowanie.

Opis i przebieg badania

Badanie wykonywane jest w pozycji leżącej na plecach lub na lewym boku.
W trakcie badania lekarz przykłada głowicę ultrasonograficzną aparatu posmarowaną żelem w różne miejsca klatki piersiowej tak, aby uzyskać obraz serca w wymaganych projekcjach. W zależności od indywidualnych warunków fizycznych pacjenta oraz wykrywanych patologii badanie trwa zazwyczaj od 15 do 45 minut.

Badanie w naszej placówce wykonywane jest nowoczesnym aparatem dedykowanym echokardiografii firmy General Electric.

Możliwe powikłania/zagrożenia

Badanie jest bezpiecznie i zasadniczo bezbolesne. Niewielki ból może wystąpić jedynie na skutek dociskania głowicy aparatu do klatki piersiowej. Badanie można wykonywać dzieciom i kobietom w ciąży. Echo serca u dzieci może wywołać stres i dyskomfort związany z chłodem żelu ultrasonograficznego, ale nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

Centrum Kardiologii Płowiecka