Echo serca przezklatkowe

Echo serca przezklatkowe dla dzieci i młodzieży

Badanie pozwala przedstawić na ekranie monitora obraz serca i naczyń krwionośnych uzyskany za pomocą ultradźwięków.

Echo serca przezklatkowe – Cel badania

Echo serca przezklatkowe wykonuje się dla oceny morfologii serca, czyli jego obrazu anatomicznego, a także w celu oceny jego pracy.
Badanie to jest podstawowym badaniem w diagnozowaniu i monitorowaniu przebiegu wielu chorób serca: wad wrodzonych i nabytych, niewydolności serca, kardiomiopatii, nadciśnienia tętniczego (ocena powikłań), nadciśnienia płucnego, chorób dotyczących aorty, choroby wieńcowej, u chorych po zawale serca i w wielu innych schorzeniach.

Wskazaniem do badania jest także diagnostyka: szmerów serca, duszności, bólów w klatce piersiowej, omdleń, oraz monitorowanie serca w trakcie leczenia chemio- i radioterapią w celu uniknięcia lub szybkiego wykrycia powikłań.

Przygotowanie do badania

Do badania nie jest potrzebne szczególne przygotowanie.

Opis i przebieg badania

Badanie wykonywane jest w pozycji leżącej na plecach lub na lewym boku.
W trakcie badania lekarz przykłada głowicę ultrasonograficzną aparatu posmarowaną żelem w różne miejsca klatki piersiowej tak, aby uzyskać obraz serca w wymaganych projekcjach. W zależności od indywidualnych warunków fizycznych pacjenta oraz wykrywanych patologii badanie trwa zazwyczaj od 15 do 45 minut.

Badanie w naszej placówce wykonywane jest nowoczesnym aparatem dedykowanym echokardiografii firmy General Electric.

Możliwe powikłania/zagrożenia

Badanie jest bezpiecznie i zasadniczo bezbolesne. Niewielki ból może wystąpić jedynie na skutek dociskania głowicy aparatu do klatki piersiowej. Badanie można wykonywać dzieciom i kobietom w ciąży.

Echo serca przezklatkowe badanie

Nasi Lekarze

dr n. med.

Małgorzata Mirkowicz-Małek

specjalista pediatra, kardiolog

Doktor nauk medycznych, pediatra, kardiolog, echokardiografista. Zajmuje się diagnostyką serca w szczególności wad serca u dzieci.

W naszej placówce wykonuje badania echo serca i konsultuje dzieci z podejrzeniem lub wadami serca. Od 1987 roku związana zawodowo z „Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie.

Udziela konsultacji w językach:

polskim,
angielskim,