Choroby serca coraz częściej dotykają Polaków. Badania pokazują, że ten najważniejszy organ przeciętnego Polaka działa, jakby był starszy o 8 lub 9 lat względem prawdziwego wieku. Oznacza to, że proces starzenia tego organu przebiega szybciej, niż wskazywałyby na to lata. Co wiąże się z różnego rodzaju chorobami oraz nieprawidłowościami.

Choroby serca, kiedy występują?

Serce jest najważniejszym organem każdego człowieka, jest to narząd, który pracuje całe czas bez żadnych przerw. Dlatego też ważna jest profilaktyka, która ma na celu zapobieganie potencjalnych chorób serca. Jednakże wraz z upływem czasu serce tak jak i każdy inny organ przestaje pracować najwyższym tempem, co powoduje różne dolegliwości. Według Światowej Organizacji Zdrowia uznaje się, że 65 rok życia dla kobiet i 55 dla mężczyzn, to wiek, w którym pojawia się samodzielne ryzyko pojawienia się chorób sercowo-naczyniowych.

Jednakże okazuje się, że tak naprawdę ten wiek jest jeszcze bardziej obniżony, ponieważ według tabel SCORE już 45-letni mężczyzna może mieć problemy z sercem. Mają one głównie występować przez zaniedbanie w postaci palenia papierosów, wysokiego stanu cholesterolu oraz braku aktywności fizycznej. Dla porównania mężczyzna, który stroni od papierosów, wykonuje ćwiczenia oraz dba o zdrową dietę. Będzie miał podobny stan organizmu co wcześniej opisany 45-latek.

Nadciśnienie tętnicze

Jedną z pierwszych chorób, o której warto wspomnieć, jest nadciśnienie tętnicze, na które choruje po 65 roku życia aż 50 procent społeczeństwa. Jest to naprawdę wysoki wynik, lecz trzeba pamiętać, że jednak zdecydowana większość choruje przez samoistne zmiany w naczyniach. Po prostu z biegiem lat organy tracą swoją moc przerobową, a co za tym idzie, są coraz wolniejsze oraz mniej efektywne. Jednakże, mimo tego, że choroba ta głównie kojarzona jest z osobami starszymi, to statystyki pokazują, iż dosięga ona młodsze osoby. Niestety, ale z uwagi na niezdrowy tryb życia związany z używkami oraz otyłością chorują na nią dużo młodsi pacjenci.

Niewydolność serca

Choroby serca bywają różne, a wśród najpopularniejszych z nich jest niewydolność serca. Podobnie, jak w przypadki nadciśnienia, choroba ta dotyczy głównie starszych osób. Co ciekawe, dotyczy ona aż 10-20% ludzi, którzy ukończyli 80 lat. Bierze się ona z niewystarczającego przepływu krwi w stosunku do zapotrzebowania całego organizmu. Co więcej, można ona się rozwinąć się do nadciśnienia lub niedokrwienia serca.

Choroby serca – choroba wieńcowa

Ostatnią najpopularniejszą chorobą serca jest choroba wieńcowa, która inaczej nazywana jest niedokrwieniem. Zazwyczaj występuje ona u mężczyzn, którzy skończyli 55 lat oraz kobiet po 65 roku życia. Choroba ta zazwyczaj spowodowana jest miażdżycą, na którą podatne są osoby starsze. Spowalnia ona przepływ krwi w organizmie, co powoduje niedotlenienie. Niestety, ale w niektórych sytuacjach może ona prowadzić do zawału.
Choroby serca mogą wystąpić tak naprawdę u każdego. Oczywiście, z biegiem lat wzrasta ryzyko zapadnięcia na każdą z nich, lecz w pewnym stopniu można to ryzyko zmniejszać. Najlepiej jest to robić, stosując odpowiednią dietę oraz prowadząc zdrowy tryb życia.