Otyłość to choroba XXI wieku na skalę światową. Jest to nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej, co w konsekwencji zwiększa mesę ciała, która staje się nieadekwatna do naszej płci, wzrostu i wieku. Wskaźnik BMI, czyli wskaźnik masy ciała, który na podstawie naszego wzrostu, płci i wagi mówi nam, czy mamy prawidłową masę ciała u przeszło 20 % społeczeństwa wskazuje otyłość. Dlatego też została ona uznana za chorobę cywilizacyjną.

Otyłość – przyczyny

Otyłość to choroba, która nie dotyczy tylko starszych osób, coraz więcej dzieci zmaga się aktualnie z otyłością. Dotyczy ona w takim samym stopniu kobiet i mężczyzn. Wiąże się to głównie z prowadzonym przez nas stylem życia. Na przyrost masy ciała ma wpływ niewystarczająca aktywność fizyczna. Coraz więcej dorosłych i dzieci spędza swój wolny czas przed komputerem, telewizorem oraz telefonami komórkowymi. Rozwój technologii pozwala nam załatwić większość spraw, nie wychodząc z domu. Ludzie spędzają większość dnia na krześle czy kanapie. Coraz mniej dzieci uczęszcza na dodatkowe zajęcia sportowe, coraz mniej ludzi wychodzi na spacery czy decyduje się na uprawianie jakiejkolwiek aktywności. Pęd życia sprawił, że nie mamy również czasu na gotowanie. Dużo osób decyduje się na żywienie się w barach szybkiej obsługi, zamawia jedzenie z dowozem. Jakość tego jedzenia jest nieporównywalnie gorsza od posiłków przygotowanych w domu. Jak więc widzicie, nasz styl życia wcale nie pomaga nam wyleczyć się z otyłości.

Konsekwencje otyłości. Co nas czeka, jeśli nie zaczniemy o siebie dbać?

Otyłość niesie ze sobą wiele konsekwencji nie tylko, jeśli chodzi o nasz wygląd. Wiąże się ona z występowaniem m.in. chorób krążenia. Zalicza się do nich również nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca, zaburzenia lipidowe czy niektóre nowotwory. Otyłość to choroba, która znacząco wpływa również na inne układy w naszym ciele. Zwiększone BMI wiąże się również z chorobami układu oddechowego. Otyłość jak wskazują dane, przyczynia się do skrócenia naszego życia. Dotyczy to zarówno ludzi młodych, jak i starszych.

Leczenie otyłości. Jak poradzić sobie z rosnącą masą ciała?

Wśród metod leczenia otyłości najważniejsza jest zmiana naszych nawyków i stylu życia. Najważniejsze jest, abyśmy zrozumieli, że to my jesteśmy sprawcami większości niedobrych zmian w naszym organizmie, w tym przyrostu tkanki tłuszczowej. Chcąc powrócić do zdrowia i przeciwdziałać powstawaniu chorób spowodowanych przez nadwagę należy zwrócić uwagę na swoją dietę i aktywność. Główną przyczyną nadwagi i otyłości jest bardzo często zbyt mała aktywność fizyczna oraz zła dieta wśród kobiet i mężczyzn. Warto więc zweryfikować swój plan dnia i znaleźć tam czas na sport i zdrowe gotowanie.