Zaburzenia rytmu serca u dzieci – jakie jest źródło? Zdrowe serce pracuje w rytmie: pobudzenie węzła zatokowo-przedsionkowego, następnie pobudzenie węzła przedsionkowo-komorowego poprzez rozgałęziające się włókna układu bodźco – przewodzącego pobudzenie komór serca, doprowadzające do jego skurczu. Przyczyny zaburzeń rytmu serca mogą być wrodzone: genetyczne, nieprawidłowości rozwojowe. Jak również nabyte: przyjmowanie leków, przebyte operacje serca, stany zapalne mięśnia sercowego i inne.

W każdym przypadku podejrzenia występowania zaburzeń rytmu serca u dziecka należy niezwłocznie skontaktować się z kardiologiem dziecięcym!

Większość nieregularnego bicia serca, które niepokoi rodziców należą do szeroko pojętej normy układu bodźco-przewodzącego dziecka i nie wymagają leczenia, a jedynie obserwacji.

Do objawów niepokojących u noworodków i niemowląt należą takie niecharakterystyczne objawy jak zmęczenie, brak aktywności fizycznej, brak apetytu, bladość, nadmierna potliwość, niewyjaśniony kaszel. U dzieci starszych i młodzieży może występować kołatanie serca, uczucie bicia serca w gardle, poczucie nieregularnego bicia serca, zawroty głowy, omdlenia, nagłe ustąpienia wyżej wymienionych objawów.

Zobacz naszą ofertę specjalną

Zaburzenia rytmu serca u dzieci – Diagnoza i leczenie

Nieinwazyjnymi badaniami diagnostycznymi pozwalającymi w większości wypadków zdiagnozować charakter występujących zaburzeń jest badanie elektrokardiograficzne (EKG), badanie EKG metodą Holtera (najczęściej 24 godzinny, stały monitoring zapisu EKG) oraz testy wysiłkowe. Na ich podstawie możliwe jest zdiagnozowanie charakteru występujących zaburzeń. Większość zaburzeń nie wymaga leczenia i pacjenci mogą prowadzić normalny, aktywny tryb życia. Jeżeli pacjenci wymagają leczenia mamy aktualnie do dyspozycji:

• leczenie farmakologiczne,
  • wszczepienie różnego rodzaju urządzeń elektrycznych pozwalających w razie wystąpienia zaburzeń rytmu przywrócić prawidłową pracę serca,
  • leczenie inwazyjne: przy pomocy specjalnych elektrod wprowadzanych drogą przeznaczyniową przerwanie nieprawidłowej wiązki przewodzenia w sercu, która jest odpowiedzialna za powstałe zaburzenia (ablacja serca).