Dbanie o zęby w czasie ciąży ma ogromne znaczenie i to nie tylko dla zdrowia przyszłej mamy. Infekcje jamy ustnej mogą być przyczyną poważnych komplikacji ciąży. Najgorsze powikłania nieleczonych zębów to zakażenia wewnątrzmaciczne i przedwczesne porody. Dlatego warto chodzić na regularne kontrole do stomatologa. Lekarz na bieżąco oceni stan zębów i podejmie decyzję o ewentualnym leczeniu. Które zabiegi są dozwolone w ciąży, a które nie?

Leczenie zębów podczas ciąży – czy można?

Teorie o szkodliwości zabiegów dentystycznych dla zdrowia przyszłej matki w stanie błogosławionym mają niewiele wspólnego z prawdą. W rzeczywistości leczenie zębów w ciąży powinno być dla ciężarnej obowiązkowe, ponieważ jej uzębienie jest wówczas bardziej narażone na rozwój m.in. próchnicy. Są jednak i takie zabiegi, których kategorycznie nie powinniśmy wykonywać, będąc w ciąży. Dzięki regularnemu odwiedzaniu dentysty w tracie oczekiwania na dziecko można szybko dostrzec ewentualne infekcje i przeciwdziałać stanom zapalnym.

Jak leczyć zęby podczas ciąży?

Próchnica to najczęściej występująca choroba zębów w szczególności u osób nadmiernie stosujących różnego rodzaju używki. W większości przypadków o zachodzących zmianach próchnicowych nawet nie mamy pojęcia, dopiero w momencie, gdy nasze szkliwo jest na tyle słabe, że zaczyna się kruszyć lub pękać, stykamy się z ogromnym bólem i dość sporym ubytkiem w uzębieniu.
Leczenie zębów z próchnicy u ciężarnych może się odbywać w znieczuleniu miejscowym, lecz tego typu znieczulenie nie może powodować obkurczania się naczyń krwionośnych. W kwestii bezpieczeństwa, zaleca się unikanie zabiegów leczenia pod znieczuleniem w I trymestrze ciąży. Leczenie kanałowe najbezpieczniej zacząć po zakończeniu 12 tyg., aby nie miało ono bezpośredniego wpływu na prawidłowy rozwój płodu.

Jakich zabiegów nie wolno wykonywać podczas ciąży?

Przede wszystkim podczas ciąży zabronione jest wykonywanie prześwietlenia RTG. Mimo tego, że takie zdjęcie znacznie ułatwia opracowanie wszystkich kanałów zębowych. Promieniowanie rentgenowskie niestety bardzo szkodzi nienarodzonemu dziecku. Wykonanie takiego badania zwłaszcza w I trymestrze ciąży grozi poważnym powikłaniom i uszkodzeniom ważnych organów płodu.
Alternatywą dla RTG zęba w ciąży jest cyfrowa jego wizualizacja, wykonywana w nowoczesnych gabinetach, która pozostaje całkowicie bezpieczna dla dziecka.

Niezależnie od trymestru ciąży przyszłe mamy powinny unikać leczenia protetycznego, z uwagi na rozpulchnienie dziąseł i wysokie ryzyko krwawienia. Niedozwolone jest wybielanie zębów, ponieważ preparaty wybielające zawierają składniki, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Lepiej z takimi estetycznymi zabiegami poczekać do czasu zakończenia ciąży, a optymalnie do zakończenia naturalnego karmienia noworodka piersią.

Na koniec dla maksymalnego ograniczenia ryzyka negatywnego wpływu leczenia zębów na płód, nie zaleca się wyrywania zębów u ciężarnych w I trymestrze ciąży. Jeśli usunięcie zęba jest według stomatologa koniecznością, najlepiej będzie poczekać z zabiegiem do II trymestru, kiedy ryzyko szkody dla płodu zdecydowanie maleje.