Arytmia serca przyczyny – jakie są, co to za dolegliwość i skąd się bierze. Wzrost szybkości pracy serca może być związany z daną chwilą i silnymi emocjami lub oznaką choroby. Jak rozpoznać arytmie serca? Jakie są jej objawy? Jak ją leczyć?

Działanie serca

Zdrowe serce bije miarowo z częstotliwością 60-100 uderzeń na minutę. Oczywiście, podczas snu zwalnia ono do 50-60 uderzeń na minutę. Za ten rytm odpowiada węzeł zatokowy, w którym powstają impulsy elektryczne powodujące, że komory serca kurczą się i tłoczą krew do narządów w naszym ciele. W momencie, w którym wytwarzanie impulsów elektrycznych zostanie zakłócone, to serce gubi naturalny rytm, nazywany arytmią serca.

Arytmia serca przyczyny

Arytmia serca to nic innego jak przyśpieszenie lub zwolnienie pracy serca bez powodu. Co więcej, sama w sobie nie jest chorobą, a objawem. Warto wiedzieć, że do arytmii może prowadzić: zapalenie mięśnia sercowego, astma, nadciśnienie tętnicze, nadczynność tarczycy, stres, wady zastawek oraz braki magnezu, wapnia lub potasu. Należy też pamiętać, że arytmia może pojawić się po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu, kawy oraz mocnej herbaty. Samą arytmię serca można podzielić na dwa różne typy: tachykardię oraz bradykardię.

Najczęściej spotykanym typem jest ta pierwsza, czyli tachykardia. Jest to sytuacja, w której częstotliwość uderzeń serca przekracza 100 na minutę. Bradykardia to stan, w którym serce bije wolniej niż 50 razy na minutę. Oczywiście, w każdej z tych sytuacji człowiek czuje się inaczej niż zwykle. W przypadku tachykardii odczuwa kołatanie, czyli wydaje mu się, że serce bardzo szybko bije tak. jakby chciało wyjść. Określa się również, że może występować uczucie wypełnienia klatki piersiowej i przelewania się płynu. Co więcej, w skrajnych przypadkach może to prowadzić do kręcenia się w głowie i omdlenia. Podobne odczucia występują również przy bradykardii, lecz zamiast uczucia wypełnienia klatki i przelewania płynów występuje uczucie ciągłego wyczerpania.

Jak zdiagnozować?

Jeśli występują u Ciebie powyższe objawy, to warto udać się na konsultację lekarską. Warto na wizycie powiedzieć o swoich wszystkich odczuciach, ponieważ na ich podstawie będzie można szybko dobrać kolejne badania. Jednym z podstawowych badań jest osłuchanie serca, zmierzenie tętna i EKG, lecz nie są to wysoce miarodajne metody. Jeśli wyniki nie będą odpowiednio precyzyjne, to zleca się kontrolę serca za pomocą monitorowania holterowskiego, które zazwyczaj trwa około 24 godzin. Dzięki takiemu pakietowi badań lekarz jest w stanie wychwycić przypadki, w których arytmia serca pojawia się nagle na krótki okres czasu.

Arytmia serca przyczyny – Leczenie arytmii serca

Tak jak wcześniej wspominałem, arytmia serca nie jest chorobą, a jedynie objawem, który świadczy o dolegliwościach. W związku z tym leczenie skupia się na pierwotnej chorobie, lecz czasami zdarza się tak, że to nie wystarcza. W tak wymagających przypadkach konieczne jest wszczepienie specjalnego rozrusznika. Pobudza on serce do skurczu w momencie, w którym jego naturalne pobudzenie się opóźnia.