Hipoglikemia, to choroba zwana inaczej niedocukrzeniem. Zaburzenie gospodarki węglowodanowej w organizmie spowodowane jest niskim poziomem cukru we krwi. Kiedy stężenie glukozy we krwi, czyli cukru w osoczu, spada poniżej 70 miligramów na decylitr (czyli do tak zwanego alertowego stężenie glukozy we krwi), oraz zaobserwujemy towarzyszące mu objawy, wywołane jego niedoborem w ośrodkowym układzie nerwowym oraz aktywację układu współczulnego, możemy mówić o hipoglikemii. Taki stan pojawić się może w każdej postaci cukrzycy. Głównie występuje u osób borykających się z cukrzycą typu pierwszego oraz z cukrzycą typu drugiego. Zdarza się jednak również u osób cierpiących na cukrzycę LADA, cukrzycę MODY oraz u kobiet zmagających się z cukrzycą ciążową. Spadek poziomu glukozy we krwi towarzysz również wielu chorobom. Jest on stały bądź nawraca w postaci epizodów. Węglowodany czyli cukry w organizmie mają za zadanie dostarczenie odpowiedniej energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz wspomagają one również pracę układu pokarmowego. Hipoglikemia występuje najczęściej u osób, u których stosowana jest intensywna insulinoterapia. Jest powikłaniem leczenia cukrzycy, które stanowi potencjalne zagrożenie dla życia. U chorych leczonych insuliną może prowadzić nawet do śmierci. Dlatego bardzo ważna jest szybka interwencja i leczenie

Hipoglikemia objawy – spadek stężenia glukozy we krwi

Objawy hipoglikemii są indywidualne oraz różne w zależności od rodzaju schorzenia. Jednak bez względu na rodzaj hipoglikemii spadek stężenia glukozy we krwi poniżej 70 mg dl może spowodować śpiączkę bądź w najgorszym przypadku zgon. Najbardziej typowe objawy hipoglikemii to między innymi:

• uczucie wilczego głodu, czyli bardzo silny głód
  • niepokój, nerwowość, oraz zaburzenia koncentracji
  • przyspieszoną akcję serca czyli tachykardię
  • osłabienie
  • zawroty głowy a co za tym idzie nudności i wymioty
  • pocenie się
  • drżenie mięśniowe, drżenie rąk
  • zaburzenia koordynacji ruchowej i koncentracji
  • zaburzenia oddychania i krążenia
  • rozszerzenie źrenic, zaburzenie widzenia
  • podwójne widzenie
  • drgawki
  • senność, a nawet śpiączka

Objawy niedocukrzenia to również zaburzenie zachowania, stany lękowe, pobudzenie, agresję.

Rodzaje hipoglikemii

Rozróżniamy kilka rodzajów hipoglikemii.

1. Ciężka hipoglikemia jest to najpoważniejsza postać hipoglikemii. Powoduje ona utratę przytomności. Ta postać hipoglikemii jest szczególnie groźna ponieważ chory potrzebuje pomocy drugiej osoby, która poda mu węglowodany bądź glukagon lub podejmie inne działania neutralizujące hipoglikemię. W przypadku utraty przytomności należy jak najszybciej wezwać lekarza, który będzie mógł podać choremu glukozę dożylnie.
  2. Hipoglikemia w ciąży jest niebezpieczeństwem zarówno dla matki jak i dziecka. Dlatego bardzo ważne jest kontrolowanie poziomu cukru w ciąży. Poprzez tak zwany za niski cukier płód może być narażony na pojawienie się wad rozwojowych.
  3. Hipoglikemia bez cukrzycy czyli tak zwana hipoglikemia reaktywna. Może wystąpić ona po posiłkach, głownie tych zawierających dużą ilość węglowodanów. Objawia się spadkiem poziomu cukru we krwi w przeciągu 3-5 godzin po posiłku.
  4. Hipoglikemia poposiłkowa czyli tak zwany niski poziom cukru po jedzeniu występuje głównie u osób chorujących na cukrzycę, które zażywają leki przeciw glikemii lub przyjmują insulinę. Poziom krwi maleje wówczas poniżej wartości 55 – 70 mg dl w przeciągu 4 godzin po spożyciu posiłku.

Hipoglikemia leczenie

U osób chorych na cukrzycę, u których występuje hipoglikemia sposób leczenia zależy od stopnia zaawansowania choroby. Gdy u chorej osoby występuje lekkie lub umiarkowane niedocukrzenie, podczas napadu choroby należy jak najszybciej podać doustnie szybko wchłaniające się cukry proste, do takich produktów należą słodkie pokarmy lub napoje. Kiedy pierwsze objawy niedocukrzenia miną należy podać węglowodany złożone. Do produktów zawierających takie cukry należą między innymi chleb oraz owoce takie jak banan czy jabłko. Jeśli chorujemy na lekką hipoglikemię nasz stan powinien się bardzo szybko poprawić. Jeśli jednak stan naszej hipoglikemii jest ciężki i w każdej chwili możemy stracić przytomność, ponadto występują u nas zaburzenia świadomości i trudności z połykaniem, bezzwłocznie należy wezwać lekarza. Tylko dzięki podaniu glukagonu domięśniowo stężenie glukozy we krwi może wrócić do normy. Jeśli mamy w swoim otoczeniu osobę chorą na niedocukrzenie zwłaszcza cukrzycę typu 1, należy pamiętać że jest ona w największej grupie ryzyka wystąpienia hipoglikemii. Leczenie może przyspieszyć glukagon, który takie osoby powinny i zazwyczaj posiadają przy sobie. W każdej chwili może to uratować ich życie.

Hipoglikemia reaktywna dieta

Dieta wskazana jest głównie gdy spadek stężenia glukozy we krwi następuje po zjedzeniu posiłku zawierającego dużą ilość węglowodanów czyli w hipoglikemii reaktywnej. Dla utrzymania prawidłowego poziomu cukru we krwi powinno się jeść co najmniej sześć mniejszych posiłków dziennie w odstępach co 2-3 godziny. Taka dieta powinna zniwelować niedocukrzenie po posiłkach. Ważne jest aby z produktów jakie spożywamy wykluczyć cukry proste. Do takich substancji zaliczamy biały cukier, miód, słodycze czy tłuste mleko. Kiedy po posiłku dopada nas hipoglikemia warto zadbać o to aby w naszych daniach znajdowały się głownie węglowodany złożone. Znajdziemy je w ciemnym pieczywie, brązowym ryżu, chudym mięsie czy nabiale. Aby niedocukrzenie nie było dłużej naszym problemem zachęcamy do unikania produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Zaliczamy do nich między innymi niektóre owoce i warzywa.