Objawy niedoboru Witaminy D – jakie są i dlaczego dotyczą aż 90% osób w Polsce? Witaminy są związkami organicznymi, które w odpowiednich, zazwyczaj niewielkich ilościach są potrzebne, aby organizm prawidłowo funkcjonował. Ich niedobory lub nadmiary mogą być bardzo poważne dla zdrowia. Długotrwałe braki prowadzić do chorób przewlekłych, a w tym nawet do nowotworów. Jakie są objawy niedoboru witaminy D i dlaczego jest ona potrzebna?

Czym jest witamina D?

Witamina D należy do grupy witamin, która rozpuszczają się w tłuszczach. Pełni ona bardzo ważną funkcję w organizmie, która polega między innymi na pobudzaniu wchłaniania wapnia i fosforu, a co za tym idzie ma ona duży wpływ na kształtowanie się kości. Warto też wspomnieć, że ma ona pozytywny wpływ na serce i może zapobiegać nadciśnieniu i chorobom serca. Każda osoba powinna pamiętać, aby dostarczać do organizmu odpowiednią dawkę witamy D.

Okazuje się, że według badań aż 90% osób w Polsce ma jej za mało. Dzieje się tak dlatego, że przedostaje się ona do naszego organizmu z pożywieniem lub na drodze syntezy skórnej pod wpływem promieniowania słonecznego UV. Niestety, nasz kraj położony jest w miejscu, w którym niedostateczna ilość promieni słonecznych dociera do skóry. Co za tym idzie, pojawiają się niedobory witaminy D.

Objawy niedoboru Witaminy D

Na temat niedoboru Witaminy D można znaleźć wiele publikacji naukowych, które wskazują, że ma on wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Według badań ta witamina ma bardzo duży wpływ na organizm człowieka i to niezależnie od jego wieku. Problem dotyczy zarówno małych dzieci, jak i osób starszych. Tak jak wcześniej wspominałem, niedobór zazwyczaj bierze się z faktu, iż ludzie mieszkają w kraju, do której ze zbyt małym kątem padają promienie słoneczne.

Co powoduje, brak produkcji cholekalcyferolu w skórze. Jeśli zaś chodzi o objawy, to wśród nich należy wymienić bóle kości, mięśni, szybkie przemęczanie się, bezsenność, biegunkę, choroby przyzębia, problemy z apetytem, nadciśnienie, nadwagę, czy ogólne osłabienie. W przypadku dzieci objawy mogą jeszcze dotyczyć krzywicy żeber, kości, guzy czołowe, powolny wzrost i powolne zrastanie się ciemiączka.

Nadmiar Witaminy D

Wiele osób nie wie, że można przedawkować nadmiar witamin. W przypadku witaminy D jest to bardzo rzadkie zjawisko. Nie zachodzi ono wskutek zwykłej diety lub przebywania dużej ilości czasu na dworze. Zazwyczaj do przedawkowania zachodzi w momencie, w którym człowiek zażywa doustne preparaty. Co więcej, w momencie, w którym przyjmie się dawkę czterokrotnie większą niż zalecana, może dojść do poważnego zatrucia organizmu. Najbardziej przedawkowania powinny obawiać się kobiety w ciąży, ponieważ może ono prowadzić do deformacji płodu oraz chorób kości u noworodka.

Jeśli chodzi o objawy, to można wymienić nudności i wymioty, bóle brzucha, złe samopoczucie, zaparcia, bóle głowy, bóle oczu, świąd skóry, pocenie się, drgawki, zaburzenia pracy mózgu, czy nadmierne pragnienie. Wśród skutków przedawkowania znajdują się choroby układu kostnego u noworodków, gromadzenie się wapnia w tętnicach, zaburzenia pracy serca i kamica nerek.

Objawy niedoboru Witaminy D co zrobić, aby ich uniknąć

Bardzo ważnym elementem jest odpowiednia suplementacja, która została skonsultowana z lekarzem. Każda osoba powinna spędzać co najmniej 15-20 minut dziennie w godzinach 10, a 15 na słońcu – więcej na ten temat w artykule Jak zapobiegać zawałowi serca . Co więcej, należy też pamiętać o odrobienie aktywności fizycznej i odpowiednim odżywianiu. Warto spożywać ryby morskie, jaja, produkty mleczne, oleje roślinne i wątróbkę.