Objawy zawału mięśnia sercowego są konsekwencją postępu choroby niedokrwienia serca. Niestety, ale mogą się one pojawić nawet u osób w młodym wieku. W szczególności narażone są na to osoby, które nie stronią od papierosów oraz mają problemy związane z układem sercowo-naczyniowym. Jak rozpoznać objawy zawału serca oraz jak wygląda leczenie?

Co to jest zawał serca?

Do zawału serca dochodzi wtedy, gdy zatrzymuje się przepływ krwi. Wtedy nie otrzymuje ono wystarczającej ilości tlenu, co skutkuje niedokrwieniem mięśnia sercowego. W momencie, w którym nie nadejdzie odpowiednia pomoc, to mięsień zacznie obumierać. Dlatego też, w przypadku zawału serca tak ważna jest szybka reakcja.

Co więcej, ostry zespół wieńcowy można podzielić na dwa typy: ostry zespół wieńcowy z uniesieniem odcinka ST, w którym tętnica jest zamknięta, oraz bez uniesienia odcinka ST, w którym przepływ krwi jest zmniejszony. Warto wiedzieć, że zawał serca jest efektem postępującej choroby wieńcowej i bierze się z pęknięcia blaszki miażdżycowej. W momencie, w którym pęknie blaszka, pojawia się zakrzep, który zmniejsza przepływ krwi.

Objawy zawału mięśnia sercowego

Objawów zawału serca jest dużo, ponieważ wszystko zależy od tego, czy przepływ krwi zostanie zablokowany, a jeśli zmniejszony, to w jakim stopniu. Co więcej, od tych aspektów również zależy, to jak bardzo jest groźny zawał. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że w momencie, w którym zostanie zablokowana mała tętnica, to może zostać on niezauważony. Niestety, gdy zostanie zamknięta duża tętnica, to zawał może doprowadzić do śmierci.

Objawy zawału mięśnia sercowego można podzielić na takie, które występują często oraz te mniej spotykane. Wśród pierwszej grupy zdecydowanie należy wymienić ból w klatce piersiowej, który może zostać wywołane przez stres lub wysiłek fizyczny. Jeśli chodzi o sam ból, to może być on stały, silny, dławiący, gniotący lub promieniować do szyi, lewego ramiona i brzucha.

W grupie mniej popularnych objawów można wymienić omdlenie, ból brzucha, nudności oraz stan podgorączkowy. Warto wspomnieć o tym, że wszystkie te objawy mogą występować po kilka na raz, pojedynczo lub razem. Niemniej jednak mogą się one różnić w zależności od konkretnej osoby.

Kto jest narażony na zawał serca?

Przede wszystkim do grupy ryzyka należą osoby, które palą papierosy, chorują na cukrzycę, otyłość, mają niewłaściwą dietę (na przykład jedzą głównie fast foody) oraz z brakiem aktywności fizycznej. Warto jednak pamiętać, że każdy jest inny i w jego przypadku może pojawić się inny czynnik. Na pewno dużą zaletą jest fakt, że możemy zmniejszyć ryzyko serca. Prowadząc aktywny tryb życia, jedząc zbilansowane posiłki oraz nie stosując używek.

Niestety, istnieją też czynniki, na które nikt nie ma pływu. Należy do nich płeć, występowanie zawału w rodzinie oraz wiek. Zdecydowanie bardziej narażeni na zawał serca są mężczyźni oraz osoby starsze.

Objawy zawału mięśnia sercowego – Leczenie zawału serca

Tak właściwie leczenie zawału rozpoczyna się w momencie, w którym zostanie ono rozpoznane przez lekarzy. Nie ważny, czy będzie to szpital, przychodnia, czy też karetka. Na początek choremu podaje się kwas acetylosacyliowy oraz tlen. Co więcej, w niektórych przypadkach należy rozpocząć leczenie polegające na rozpuszczeniu zakrzepu lekami, które podawane są dożylnie.