Choroba wieńcowa to nic innego jak powszechnie znana choroba niedokrwienna serca. Jest to najczęstsza choroba układu krążenia, która bez odpowiedniego leczenie prowadzić może do zawałów serca lub zgonu. Jeśli jednak uda nam się ją szybko zdiagnozować nie musi oznaczać, że Twoje życie będzie trudniejsze. Odpowiednio wprowadzone leczenie oraz zmiana trybu życia powinny znacząco poprawić Twoje zdrowie.

CHOROBA WIEŃCOWA OBJAWY ORAZ INFORMACJE

Choroba wieńcowa czyli choroba niedokrwienna serca związana jest ze zwężeniem bądź zatkaniem tętnic wieńcowych jednocześnie blokując przepływ krwi do serca. Nierzadko dochodzi do całkowitego zamknięcia światła tętnicy co powoduje że mięsień sercowy nie jest odżywiony i następuje niedotlenienie serca.

Głównym czynnikiem odpowiedzialnym za to że choroba wieńcowa stała się chorobą cywilizacyjną jest miażdżyca oraz dużo rzadziej skurcz tętnic wieńcowych lub ich anomalie rozwojowe. Miażdżyca jest przewlekłym procesem rozpoczynającym się już w dzieciństwie i polega ona na tworzeniu się tzw. blaszek miażdżycowych (zbudowanych ze złogów lipidowych, elementów morfotycznych krwi, włóknika). Takie blaszki miażdżycowe zwężają światło naczyń. Do rozwoju miażdżycy przyczyniają się: zła dieta (nadmiar w pożywieniu tłuszczów zwierzęcych i cukrów prostych), siedzący tryb życia, palenie papierosów, stresy dnia codziennego, nadciśnienie tętnicze, nadwaga. Obok przyczyn o podłożu miażdżycowym należy wspomnieć, że czynnikiem ryzyka przez który występuje choroba wieńcowa jest wysoki poziom „złego” cholesterolu LDL oraz niski poziom „dobrego” cholesterolu HDL spowodowany spożywaniem nieodpowiednich produktów spożywczych. Kolejną przyczyną jest brak leczenia nadciśnienia tętniczego, a także choroba którą nie trudno rozpoznać czyli cukrzyca i otyłość. Do przyczyn zaliczany jest także siedzący tryb życia, palenie papierosów, menopauza, podeszły wiek.

Zobacz naszą ofertę specjalną

CHOROBA WIEŃCOWA SERCA OBJAWY

Głównymi objawami charakteryzującymi chorobę wieńcową są bóle w klatce piersiowej, najczęściej związane z wysiłkiem fizycznym lub stresem, duszności, czasem „kołatania” serca, uczucie mniejszej wydolności po wykonaniu normalnego wysiłku fizycznego. W miarę pogłębiania się choroby wieńcowej zaczynają pojawiać się też dolegliwości w spoczynku i w nocy. Wszędzie znajdziemy również informacje ze najbardziej rozpoznawalnym objawem jest ból w klatce piersiowej za mostkiem promieniujący do szyi, żuchwy, nadbrzusza i ramion

Jeśli udało Ci się rozpoznać u siebie takie objawy, prosimy abyś koniecznie udał się do lekarza specjalisty. Wielu pacjentów długo nie odczuwa jakichkolwiek dolegliwości, lub są one bardzo nikłe, bagatelizowane. Przestrzegamy przed takiego typu zachowaniami i apelujemy, że należy jak najszybciej podejmować leczenie. Lekarz szczegółowo przeprowadzi wywiad oraz jeśli będzie to konieczne zleci niezbędne badanie, takie jak EKG, ECHO serca czy badanie enzymów sercowych lub koronografię. Niestety rozpoznanie objawów charakteryzujących chorobę wieńcową serca nie zawsze jest możliwe. Możemy mieć do czynienia z zamaskowaną chorobą wieńcową serca zwaną dławica piersiowa. Zespół objawów, spośród których dominuje uczucie bólu w klatce piersiowej nie jasno wskazuje na to że to choroba wieńcowa. Dławica piersiowa spowodowana est bowiem niedokrwieniem mięśnia sercowego bez względu na przyczyny niedokrwienia. Przez to niestety bardzo często choroba wieńcowa objawia się w pierwszej kolejności zawałem, który długo skrycie się rozwijał.

CHOROBA WIEŃCOWA LECZENIE

Chociaż choroba wieńcowa jest chorobą przewlekłą, postępującą, to jej przebieg może być zmodyfikowany przez pacjenta, który powinien zadbać o to, żeby ograniczyć wszystkie te czynniki, które przyspieszają jej rozwój i stosować te, które wspomagają leczenie, a więc:

• palący – powinien bezwzględnie zaprzestać palenia papierosów,
  • zmienić tryb życia na bardziej aktywny fizycznie – optymalny czas wysiłku fizycznego to minimum 30 min aktywności co najmniej 5x w tygodniu, dostosowanej do aktualnych możliwości pacjenta,
  • zastosować dietę niskocholesterolową, bogatą w jarzyny, z zastąpieniem tłuszczów zwierzęcych tłuszczami roślinnymi,
  • zredukować istniejącą nadwagę, w czym pomocne będzie zastosowanie obu powyższych,
    opanować umiejętność odreagowania stresu i zapewnienie organizmowi codziennej porcji odpoczynku i snu,
  • systematycznie kontrolować lipidogram (poziom cholesterolu wraz z jego frakcjami) oraz poziom cukru, aby w razie wystąpienia nieprawidłowości wdrożyć odpowiednie leczeniem,
  • regularnie kontrolować ciśnienie tętnicze, aby wdrożyć odpowiednie leczenie jeśli wystąpi taka potrzeba, lub zmodyfikować już stosowane.

Ponadto lekarz do procesu leczenia włączyć może leki oraz wskazać inne informacje, które będą niezbędne do wdrożenia w życie.

CZY W ŚWIETLE POWYŻSZEGO, CHOROBA WIEŃCOWA MUSI UTRUDNIAĆ NAM ŻYCIE?

Otóż wcale nie, zdrowie jest na wyciągnięcie ręki! Zastanówmy się chwilę sami nad sobą, a może i naszymi rodzinami i odpowiedzmy sobie szczerze na pytania:

1. Czy naprawdę nie możemy wyjść na 0,5 godz na spacer/rower – sami, z rodziną, spotkać się z przyjaciółmi w plenerze?
  2. Czy naprawdę gotując dla siebie a może i całych rodzin nie możemy zjeść np. kurczaka czy porcji ryby z dużą ilością jarzyn zamiast przysłowiowego schabowego w grubej panierce z kapustą okraszoną skwarkami?
  3. Czy naprawdę zamiast kolejnego ciastka na deser nie możemy zjeść np. jabłka?
  4. Czy naprawdę trzeba wypalić kolejnego papierosa, bo np. szef/kolega w pracy nam dokuczył?

Rozpoznanie choroby wieńcowej powinno skłonić każdego do powrotu do zdrowego stylu życia. Najlepiej, żeby taka zmiana dotyczyła całych rodzin, tak aby nasze dzieci od najmłodszych lat zdobywały informację na temat zdrowych nawyków. Często przydatna do tego jest konsultacja lekarska i dietetyczna, aby szczegółowo omówić indywidualne potrzeby i możliwości każdego pacjenta. Dotyczy to zwłaszcza podejmowania aktywności fizycznej, która jest niezbędna każdemu z nas do utrzymania dobrej kondycji. Należy pamiętać, że u osób z chorobą wieńcową wysiłki fizyczne muszą być odpowiednio „dawkowane”, aby wyszły na zdrowie.

Warto przy tym pamiętać, że wśród uczestników odnoszących sukcesy w różnych zawodach w kategorii np.”open” lub „old-boy” są osoby z chorobą wieńcową a nierzadko i po przebytym zawale, które nauczyły się zdrowo żyć i bezpiecznie ćwiczyć oraz podjęły odpowiednie leczenie. Choroba wieńcowa nie musi być końcem sportowego hobby. Choroba wieńcowa do nie wyrok, jeśli podejmiemy konieczne kroki w kierunku zdrowia.