Wrodzone wady serca należą do grupy najczęściej spotykanych wad wrodzonych. Co więcej, ich negatywne skutki ujawniają się również w postaci faktu, że największa ilość zgonu niemowląt w Polsce. Spowodowana jest właśnie przez wady serca. Niektóre z nich mogą być na tyle poważne, że trzeba operować noworodka. Jednakże występują i takie, które nie wykazują objawów, a wykryte zostają dopiero po kilkunastu latach.

Wrodzone wady serca – co oznacza to sformułowanie?

Wrodzone wady serca to po prostu nieprawidłowości w budowie serca, zaburzenia położenia serca oraz naczyń w klatce piersiowej. Co ciekawe, według statystyk dotyczą one średnio aż jedno dziecko na 100 na świecie. Warto też dodać, że statystyka ta aktualna jest dla każdego miejsca na ziemi, bez względu na to, jak dany kraj jest bardzo rozwinięty.

Jak rozpoznać wady serca?

Tak jak wcześniej wspominałem, czasami, niektóre wady serca nie są wykrywane na początku życia dziecka. Co więcej, może się okazać, że wrodzona wada zostanie wykryta dopiero po kilkunastu latach. Jednakże duża ilość wad zostaje wykryta zdecydowanie szybciej. Niedorozwój lewego serca lub wspólnego kanału przedsionkowo-komorowego można wykryć już na początku ciąży. Technologia jest na tyle rozwinięta, że do 20 tygodnia ciąży można ustalić większość ewentualnych problemów. W momencie, w którym lekarz zweryfikuje daną wadę, to kobieta w ciąży kierowana jest do specjalnego oddziału. Na nim odbywa się specjalistyczne leczenie, które ma na celu pomoc nienarodzonemu dziecku.

Niestety, technologia zawodzi w kwestii ustalenia przyczyny wady wrodzonej serca. Okazuje się, że aż w 90% przypadków nie udaje się jej zdiagnozować. Co nie zmienia faktu, że niektóre przyczyny są znane.

Przyczyny wrodzonych wad serca

Jedną z najczęściej pojawiających się przyczyn wad serca jest zespół Downa. Duża część dzieci, która rodzi się z tą chorobą, cierpi na zaburzenia w budowie serca oraz inne nieprawidłowości związane z tym narządem. Nie można też zapomnieć o tym, że prawdopodobieństwo na urodzenia dziecka z chorobą Downa rośnie wraz z wiekiem matki. Powoduje to, że dziecko nie tylko jest narażone na tę ciężką chorobę, ale również na wadę serca.

Warto też dodać, że analogiczna sytuacja występuje też przy innych chorobach takich jak, zespół Turnera, Klinefeltera, Edwardsa, Williamsa, Noonan oraz Marfana. Jednakże, w przypadku, gdy jeden z rodziców lub jego rodzeństwo ma wadę serca. Ryzyko na urodzenie dziecka z tą wadą wynosi około 4, jeśli zaś oboje rodziców zmagają się z tym problemem, to ryzyko wynosi 10. Warto też dodać, że ryzyko dodatkowo wzrasta wraz z częstotliwością pojawiania się wad serca w rodzinie.

Na co jeszcze należy uważać?

Należy też pamiętać, że wrodzone wady zdecydowanie częściej pojawiają się u dzieci, których matki paliły papierosy, piły alkohol lub używały innych używek w czasie ciąży. Co więcej, udowodniony jest wpływ infekcji wirusem różyczki u kobiet w ciąży. Może ona powodować pojawianie się wad wrodzonych np. wad serca. Jeśli chodzi o choroby, to również kobiety, które mają cukrzycę, jednocześnie mają większe ryzyko na urodzenie dziecka z tą chorobą.

Najczęściej pojawiające się wrodzone wady serca

Jedną z najczęściej pojawiających się wad serca jest ubytek w przegrodzie międzyprzedsionkowej. Co ważne, tego typu ubytki nie wykazują żadnych objawów i zamykają się same w ciągu kilku miesięcy od urodzenia się dziecka, które ma tę wadę. Niestety, jeśli są duże, to należy takie dziecko operować.
Kolejną popularną wadą serca jest przetrwały przewód tętniczy Botalla. Odnosi się on do przewodu tętniczego Botalla, który łączy u płodu lewą tętnicę płucną z aort. Powinien się on sam zamknąć w ciągu 24 godzin od pierwszego wdechu dziecka, jednakże czasami do tego nie dochodzi. W takim przypadku należy zamknąć ten przewód podczas operacji, ponieważ może on doprowadzić do uszkodzenia serca oraz płuc.