Czy można poprawić wydolność serca? Takie pytanie zadaje sobie wiele osób, które mają zdiagnozowaną niewydolność tego narządu. Co więcej, interesuje się tą tematyką również sporo zdrowych osób, ponieważ choroba ta może dosięgnąć każdego. Warto przyłożyć się do profilaktyki, które może pomóc w jej uniknięciu.

Czy można poprawić wydolność serca? Czym jest niewydolność tego organu?

Niewydolność serca może spotkać każdego, ponieważ jej przyczyną jest uszkodzenie mięśnia sercowego. Odpowiedzialny jest on za pompowanie krwi do wszystkich organów w ciele. W poprawnie działającym sercu są dwie fazy, jedna, podczas której pompowana jest krew podczas rozkurczania, oraz kurczenia, wypychany jest tlen wraz ze wszystkimi składnikami odżywczymi.

W momencie, w którym serce traci możliwość prawidłowego pompowania krwi, występuje niewydolność serca. Niestety, jest to bardzo ciężka choroba, która ma wiele negatywnych objawów. Co więcej, wielkość choroby ma bardzo duże znaczenie, ponieważ lekka niewydolność serca może zostać niezauważona, natomiast ciężka może powodować, że zwykłe czynności staną się czymś nieosiągalnym. Warto też dodać, że jest to niestety choroba, która prowadzi do śmierci.

Jak diagnozowana jest niewydolność serca?

Tak jak wcześniej wspominałem, w niektórych przypadkach niewydolność serca może być na tyle niewielka, że nie zostanie zdiagnozowana. Jednakże w większości przypadków można ją ujawnić, wykonując odpowiednie badania: EKG, RTG, BNP,TSH, poziomu glukozy, poziomu albumin, badania wątroby, badania moczu, morfologii, poziomu kreatyniny oraz poziomu stężenia elektrolitów w organizmie.

Czy można poprawić wydolność serca?

Na pytanie, czy można poprawić wydolność serca, nie można jednoznacznie odpowiedzieć. W zasadzie można to zrobić, lecz nie jest to takie proste. W przypadku, gdy pojawiła się już niewydolność serca, która spowodowana jest chorobą wieńcową. To można ją częściowo odwrócić stosując rewaskularyzację mięśnia sercowego lub wszczepienie by-passów. Jednakże podstawowym leczeniem jest farmakoterapia. Warto jednak pamiętać, że technologia bardzo pomaga przy leczeniu i jedną z nowszych metod, która może pomóc w walce z tą chorobą, jest elektroterapia.

Ma ona za zadanie elektryczną resynchronizację serca, która może przywrócić prawidłowe działanie tego narządu. Jednakże poprawić wydolność serca można stosując odpowiednią i zdrową dietę, która nie będzie bazowała tylko na tłustych posiłkach. Co więcej, warto też rozpocząć odżywianie się o regularnych odstępach czasowych. Dodatkowo, należy prowadzić aktywny tryb życia i ćwiczyć z ciężarami.

Jak wygląda profilaktyka?

Wydaje mi się, że dla każdego jedną z najważniejszych spraw jest profilaktyka przed różnego rodzaju chorobami. Szczególnie że niewydolność serca jest bardzo groźną chorobą. Umiera na nią aż połowa pacjentów w ciągu czterech lat od jej diagnozy. Mimo tego, że technologia i medycyna z roku na rok są coraz bardziej rozwiniętymi dziedzinami. Prowadzone są różne badania dotyczące niewydolności serca, to w dalszym ciągu jest to bardzo groźna choroba, w której przeżywalność jest zdecydowanie niższa niż w przypadku dużej ilości nowotworów.

Co więcej, sytuacji nie poprawia fakt, że leczenie tej choroby jest bardzo kosztowne. Jednakże można działać profilaktycznie, aby zmniejszyć szanse na jej pojawienie się. Przede wszystkim należy zmienić swój styl życia, wprowadzając do niego odpowiednią dietę oraz ćwiczenia. Dzięki temu uniknie się miażdżycy, która często prowadzi do niewydolności serca. Jednakże należy też edukować młodsze pokolenia na temat zdrowej diety i aktywnego trybu życia.