ZAPOBIEGANIE ZAWAŁOWI POLEGA NA ZAPOBIEGANIU ROZWIJANIA SIĘ PROCESÓW MIAŻDŻYCOWYCH

Osoby z poczuciem zdrowia powinny dbać o to, żeby prowadzić tzw. zdrowy styl życia tzn. nie palić papierosów, przestrzegać diety z ograniczeniem tłuszczów zwierzęcych, a także bogatej w świeże jarzyny i owoce, utrzymywać prawidłową wagę w czym pomaga codzienna umiarkowana aktywność fizyczna. Należy pamiętać, że miażdżyca zaczyna rozwijać się już we wczesnej młodości dlatego dobrze jest aby całe rodziny dbały o zdrowy styl życia i regularnie wykonywały kontrolne badania cholesterolu i cukru we krwi oraz przeprowadzały coroczne szczepienia przeciwko grypie.

Wszyscy pacjenci z chorobami współistniejącymi a zwłaszcza z nadciśnieniem tętniczym i/lub cukrzycą powinni pamiętać o regularnym stosowaniu zaleconych leków i prowadzenia samokontroli w zakresie domowych pomiarów ciśnienia i cukru. Osoby, u których występują jakieś dolegliwości (a zwłaszcza bóle w klatce piersiowej), lub u których już rozpoznano chorobę wieńcową powinny być pod stałą opieką lekarską.

Wystąpienie bólów w klatce piersiowej zawsze wymaga przeprowadzenia badań diagnostycznych, które pozwolą postawić właściwe rozpoznanie i podjąć odpowiednie leczenie. Najczęściej zalecanym wówczas badaniem (jeśli spoczynkowe EKG jest prawidłowe) jest elektrokardiograficzny test wysiłkowy, który pozwala potwierdzić chorobę wieńcową. Badaniem, które pozwala dokładnie ocenić stopień zaawansowania choroby wieńcowej jest koronarografia -inwazyjne badanie polegające na podaniu kontrastu bezpośrednio do tętnic wieńcowych przez specjalny cewnik wprowadzony przez jedną z tętnic kończyn dolnej lub górnej. U niektórych pacjentów, u których prawdopodobieństwo wystąpienia zawału jest duże, koronarografia może być konieczna nie tylko celem ostatecznej oceny stopnia zaawansowania choroby ale także celem podjęcia decyzji o ewentualnym leczeniu zabiegowym.

Zobacz naszą ofertę specjalną

NIGDY NIE NALEŻY BAGATELIZOWAĆ BÓLÓW W KLATCE PIERSIOWEJ

zwłaszcza jeśli pojawiają się w czasie wysiłku i nie ustępują po jego przerwaniu. Jeśli ból w klatce piersiowej nie ustępuje, może to świadczyć o zagrażającym zawale należy pilnie zgłosić się do lekarza lub wezwać pomoc!

Pacjenci z już rozpoznaną chorobą wieńcową, u których nagle nasila się częstotliwość występowania bólów lub pojawiają się one w spoczynku, także powinni jak najszybciej zgłosić się do lekarza.